Abstrakt
In modern language teaching teachers most frequently use communicative approach in which
knowledge of grammar is by no means a main target. The emphasis is on successful, effective
communication. Observations and teaching experience of the author make her believe that
pushing grammar to the background is not the best solution. She thinks that it should be
present from the very beginning in a language classroom (the subject of discussion here is
level A1 as it is a beginning of the “adventure” with Polish as a foreign language) and its
rank should be higher. The reason for that is not only the very nature of Polish (an inflective
language) but first of all the author’s strong conviction that students need tools to take part in
the meaningful, effective and understandable for others communication and they gain them
by learning grammar.
Bibliografia
Europejski system opisu kształcenia językowego, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janowska I., Rabiej A., Zadanie jako forma wspierania refleksyjnego nauczania gramatyki,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
„Neofilolog” 2015, nr 43, s. 235–243.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lewiński P., Między przemytnikiem a lingwistą, czyli o problemach metodycznych w pracy ze
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
studentami poziomu zerowego, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
z konferencji Grupy „Bristol”, Kraków 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Seretny A., Lipińska E., ABC nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Słaby-Góral I., Między językoznawstwem integracyjnym a językoznawstwem filologiczno-semiotycznym.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gramatyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Inne optyki. Programy
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
nauczania, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
polskiego, red. R. Cudak i J. Tambor, Katowice 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Poziomy A1–C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##