Bogaty dom - biedny dom. Różnice klasowe w książkach dla młodych czytelników od wieku XIX do współczesności. Rekonesans
PDF

Słowa kluczowe

literatura dla dzieci i młodzieży
klasy społeczne
wychowanie
badania kulturowe

Jak cytować

Pomirska , E. M. (2023). Bogaty dom - biedny dom. Różnice klasowe w książkach dla młodych czytelników od wieku XIX do współczesności. Rekonesans. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Pobrano z https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10660

Abstrakt

The subject of the article is the issue of class differences and the ways of presenting them in children's and youth literature from the 19th century to the present day. The functions of literary images and motifs of wealth and poverty have been described, the literary strategies of presenting the system of social class hierarchy and the role of children's literature in reproducing and strengthening the norms of social stratification are analysed. Reading and knowledge of literature are shown as an essential element of cultural capital. The text is reconnaissance, formulates research hypotheses and indicates directions of interpretation, the potential of which is built by theories and methodologies, e.g. social sciences and cultural studies.

PDF

Bibliografia

Biedrzycki K., Małgorzata Musierowicz i Borejkowie, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chrobak M., Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chrobak M., Wądolny-Tatar K., Nowoczesna literatura polska dla najmłodszych w perspektywie kulturowej teorii literatury, w: Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy. T. 1: Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki, red. R. Cudak, K. Pospiszyl, Katowice 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cieślikowski J., Wstęp, [w:] Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czabanowska-Wróbel A., „Ta dziwna” instytucja zwana literaturą dla dzieci: historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013 nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej,, red. A. Mik., P. Pokora, M. Skowera, Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Domański H., Nowe identyfikacje klasowe i nowe podziały społeczne, w: Zmiana społeczna: teorie i doświadczenia polskie, red. J. Kurczewska, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Equipo P., Klasy społeczne istnieją, tłum. T. Pindel, Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red.. W. Kostecka , M. Skowera, Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gomóła A., Saga rodu Borejków. Kulturowe konteksty Jeżycjady, Katowice 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Graban-Pomirska M., Tragizm, codzienność i przygoda. Pamięć o wojnie w powieściach „Dzieci Warszawy” Marii Zarębińskiej-Broniewskiej i „Dzieci wśród nocy” Ireny Krzywickiej, „Filoteknos” 2021, t.11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Heska-Kwaśniewicz K., O wojnie i okupacji w literaturze dla młodego odbiorcy. Rekonesans, „Guliwer” 2009, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janina Barbara Górkiewiczowa, pisarka z Mucharza, red. K. Wądolny-Tatar, Kraków-Mucharz 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jarosiński Z., Socrealizm dla dzieci, „Teksty Drugie” 1998, nr 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jonca M., Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży od początków do roku 1864, Warszawa 1960.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kostecki J., Charakterystyka wybranych społecznych sytuacji komunikacji czytelniczej w polskiej kulturze drugiej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki” LXIX 1978, z. 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Marmuszewski S., Potoczna percepcja biedy i bogactwa a rozwój kapitalizmu, [w:] Bieda i bogactwo w polskiej kulturze i świadomości, red. G. Skąpska, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Paczoska E., Marysia i osieroceni. (Maria Konopnicka, „O krasnoludkach i sierotce Marysi”), w: Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Słownik polskiej bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Varga K., Księga dla starych urwisów. Wszystko, czego jeszcze nie wiecie o Edmundzie Niziurskim, Warszawa 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.