Abstrakt
This paper aims to analyse the language learning motivations of Chinese students majoring in Central and Eastern European languages at universities in the Yangtze River Delta. Thanks to the cooperation of the People’s Republic of China with the countries of this part of Europe, this group of learners is increasing, while the Yangtze River Delta was an important place for the implementation of the Chinese initiative, therefore, getting acquainted with the motivations of students learning Central and Eastern European languages may be important for the education of future participants of global exchange. This research used a survey strategy. It turned out that the respondents had mainly internal motivations. External factors, such as the teacher, can have a positive influence on the development of motives. What is needed is a concern for those who have become less motivated during their studies.
Bibliografia
Źródła chińskie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rada Państwa Chińskiej Republiki Ludowej, Plan zintegrowanego rozwoju regionu Delty Rzeki Jangcy (中共中央 国务院印发《长江三角洲区域一体化发展规划纲要》), 2019, http://www.gov.cn/zhengce/2019-12/01/content_5457442.htm?_zbs_baidu_bk (dostęp: 24.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Shen L., A Probe into the Cultivation Model of Less Commonly Taught Languages Talents Based on Needs Analysis:A Case Study on the Czech Class in Zhejiang Wanli University, „Journal of Zhejiang Wanli University” 2021, vol. 34, no. 1, s. 89–94.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
现代汉语词典 (Słownik współczesnego języka chińskiego, edycja 7, wersja elektroniczna), Pekin 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
王婉莹 (Wang W.), 大学非专业学生日语学习动机类型与动机强度的定量研究 (Analiza ilościowa rodzajów i intensywności motywacji do nauki języka japońskiego studentów kierunków innych niż japonistyka), „日语学习与研究” („Nauka i studia języka japońskiego”) 2005, nr 3, s. 38–42, 46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Źródła polskie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, „Kultura – Przemiany – Edukacja” 2019, t. 7, s. 137–148.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/motywacja.html (dostęp: 25.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Instytut Polski Wydziału Kultury Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Pekinie, Nauka polskiego w Chinach, https://instytutpolski.pl/beijing/pl/nauka-polskiego-w-chinach/ (dostęp: 1.06.2020).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Współczesny słownik języka polskiego (wersja internetowa), Warszawa, https://wsjp.pl/ (dostęp: 24.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego w Szanghaju, Próby integracji gospodarczej miast w Delcie Rzeki Jangcy, 2015, https://www.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/135772,proby-integracji-gospodarczej-miast-w-delcie-rzeki-jangcy.html# (dostęp: 24.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zhang H., Analiza potrzeb chińskojęzycznych studentów rocznego kursu języka i kultury polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Źródła angielskie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychology and Life (edycja 17, reprodukcja w kontynentalnych Chinach), Pekin 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Longman Dictionary of Contemporary English (wersja elektroniczna), London 2008, https://www.ldoceonline.com/ (dostęp: 24.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.