Abstrakt
Od kilku lat w środowisku glottodydaktycznym toczy się dyskusja na temat braku odpowiednich pozycji książkowych stanowiących pełne kompendium wiedzy o dwujęzyczności. W związku z nasilającymi się zjawiskami migracyjnymi, rodzi się pytanie: czy można przygotować się do wychowania dziecka dwukulturowego? Celem przedstawionego artykułu jest analiza bilingwizmu w ogóle, a w środowisku polsko-ukraińskim, w szczególności. Zaprezentowane studia przypadków przyczynią się do ponownego spojrzenia na cel dwujęzyczności, strategie wychowawcze, a także, a może przede wszystkim na poszukiwanie własnej tożsamości w zglobalizowanym świecie.
Bibliografia
J. Cieszyńska, Lingwistyczne i psychologiczne problemy osób dwujęzycznych, centrummetodykrakowskiej.pl.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
P. Gębal, Z językiem polskim w świat. Poradnik dla rodziców dzieci dwujęzycznych, Warszawa 2013, orpeg.pl/images/Upload/dokumenty/z-jezykiem-polskim-w-swiat_v2.pdf.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
F. Grosjean, Myths about bilingualism, francoisgrosjean.ch/index.html.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
F. Grosjean, What parents want to know about bilingualism, francoisgrosjean.ch/index.html.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
E. Lipińska, Polskość w Australii. O dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na antypodach, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
E. Lipińska, Przyswajanie języka pierwszego a uczenie się języka obcego/drugiego, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
M. T. Michalewska, Polszczyzna osób bilingwalnych w Zagłębiu Ruhry w sytuacji oficjalnej, Kraków 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##