Abstrakt
In the Polish and American education systems, the approach to discussing a literary work as a school obligatory reading is treated differently. One of the most popular novels discussed in the US is To Kill a Mockingbird by Harper Lee. An institution called Facing History and Ourselves has prepared a comprehensive set of materials for teachers entitled Teaching Mockingbird. Study Guide. Its strengths include a multi-aspect approach to a novel with complex themes (racism, justice, morality), talking about the past, but also being a testimony to the times in which it was created. The authors of the study emphasize the responsible attitude of the teacher who deals with difficult topics, as well as such involvement of students in unhurried and careful reading, so that they can see its literary and formative values, referring to the personal experiences of each reader. Such a model of reading is worth considering in Polish literary education, where the current excess of obligatory readings does not allow for similar solutions.
Bibliografia
W. Bobiński, Uczyć po ludzku. Literatura w świetle ekologii edukacji, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
M. Bogunia-Borowska, Odpowiedzialność, [w]: Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości, red. taż, Kraków 2015, s. 98-120.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
H. Lee, Zabić drozda, tłum. M. Szymański, Poznań 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
M. Rusek, Alert – kryzys – przewrót. Głos w sprawie edukacji literackiej, „Konteksty Kultury” 2019/16, z. 4, s. 495-511.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Teaching Mockingbird. Study Guide, Facing History and Ourselves, 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
P. Sporek, Stawić czoło złu. „Zabić drozda” Harper Lee, [w]: tegoż, W stronę lektury. Propozycje tekstów do opracowania lekcyjnego dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów, Kraków 2017, s. 148-173.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
D. Szczukowski, Konsekwencje neopragmatyzmu Richarda Rorty’ego dla edukacji polonistycznej, [w]: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 199-208.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia